Радковський Анатолій Володимирович

 ВПРОВАДЖЕННЯ ЕЛЕМЕНТІВ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ: ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ

Радковський Анатолій Володимирович,

майстер виробничого навчання.

АНОТАЦІЯ

    У роботі автор спробував розкрити деякі теоретичні та практичні аспекти теми «Впровадження елементів дистанційного навчання: переваги та недоліки» при вивчені предмета «Виробниче навчання».

  Автором опрацьовано джерела з Інтернету за темою роботи; результати аналізу і систематизації джерел представлено у теоретичній частині роботи. При розкриті теми автор вказав переваги та недоліки використання дистанційного навчання при вивчені вище вказаного предмета. Також розкрив питання ролі сім'ї у підготовці конкурентоспроможного фахівця на ринку праці.

  В даній роботі використано особистий досвід автора при викладанні навчального матеріалу з предмета «Виробниче навчання».

Ключові слова: попит на дистанційну форму навчання; карантинні обмеження; самоосвіта; «живе» спілкування; Інтернет-технологія; «комп’ютерна» непідготовленість; навчання «на відстані»; налаштування «на успіх»; «виробничих секретів»; використання тестів; підготовка конкурентоспроможного фахівця.

ВСТУП

    У зв’язку з пандемією на COVI-19  та карантином попит на дистанційну форму навчання в Україні  значно зріс по всій системі освіти. Адже здоров’я це найголовніший людський скарб, який необхідно берегти і підтримувати у належному стані. Це найголовніша причина зростання попиту на дистанційну форму навчання. Також дана форма освіти надає можливість постійно продовжувати навчання згідно навчальних планів, оволодівати чималим багажем знань обраної професії, не зважаючи на карантинні обмеження. А відставати від нього – означає бути неконкурентоспроможним на ринку праці, втрати можливість одержати бажану роботу.

ВИКЛАД ОСНОВНОГО МАТЕРІАЛУ

  Основною перевагою дистанційної форми навчання над очною формою є, передусім, її зручність: учень самостійно обирає час і місце для навчання, займається самоосвітою в залежності від свого інтелектуального рівня та розвитку. При вивченні програми з предмету «Виробниче навчання» заміна «живого» спілкування з майстром проводиться при допомозі електронних ресурсів, а також постійних консультацій через електронну пошту, програми SKYPE або WAYBER, в телефонному режимі. Така Інтернет-технологія навчання надає учням можливість отримувати знання дозовано, декілька раз переглядати потрібний матеріал,  копіювати його та зберігати на своїх електронних ресурсах. Особливо це дуже зручно для тих, хто тимчасово перебуває на лікарняному. Дана форма навчання проходить у більш спокійній обстановці і при цьому краще засвоюється навчальний матеріал, надається більше часу для його осмислення, аналізу та прийняття рішень. В матеріальному плані це також зручно: не потрібно витрачати кошти на дорогу. Є можливість своєчасно і повноцінно харчуватися, а при потребі проходити курс лікування та приймати ліки.

   При виконанні практичного завдання також можна продемонструвати свої уміння та навички своїм рідним, приготувавши не одну або дві порції страви, а декілька, в залежності від наявної кількості сировини та членів сім’ї. Таким чином  батьки та члени родини мають можливість контролювати навчання своєї дитини та визначати рівень оволодіння навичками з обраної професії.

  Серед недоліків варто виділити психологічну і «комп’ютерну» непідготовленість деяких учнів. Це пов’язано зі звичкою до методики традиційного навчання, яка передбачає не віртуальне, а «живе» спілкування між учнем та майстром виробничого навчання. Адже при появі певних труднощів учень звик звертатися за порадою чи допомогою до майстра, а при дистанційному навчанні необхідно самому шукати вихід з проблемної ситуації: додатково переглядати навчальний матеріал, підготовлений майстром; проводити самоаналіз та самоконтроль своїх практичних дій.

  Взагалі для навчання «на відстані» потрібно мати сильну мотивацію й самоорганізацію, бо, як було сказано, дистанційне навчання – це, передусім, самоосвіта, тобто здатність учня працювати самостійно. Для когось це є перевагою, а для когось, навпаки - недоліком, все залежить від людини та її характеру. Ось чому при вивченні кожної тему я націлюю учнів «на успіх» у   оволодінні професійними навичками. При допомозі спеціально підготовлених презентацій, відеофільмів є можливість розкрити важливість та обов’язковість набуття професійних навиків з даної теми. Це все я викладаю на початку плану уроку, чим мотивую до навчальної діяльності. В подальшому ділюсь виробничим досвідом та вирішенням тих проблемних ситуацій, які можуть виникнути у практичній роботі. Постійно вказую на які додатки і з якої причини необхідно звернути увагу. При цьому постійно наголошую, що вони отримають гарний результат, тобто використовую систему налаштування «на успіх». Обов’язково вказую термін виконання роботи та викладення матеріалів з наступного заняття, яке завжди  здійснюю за день до початку уроку. Це надає змогу учням завчасно підготовити сировину та повторити теоретичний матеріал з теми уроку. І це дає не поганий результат.               

  У зв’язку з пандемією щоразу, під кінець  викладання навчального матеріалу, всім бажаю здоров’я і берегти себе та родину.

  У зв’язку з перебоями в Інтернеті та неякісним зв’язком пропоную учням скористатися телефонним WAYBERОМ і надіслати  фото виконаної роботи. За допомогою СМС надсилаю поради, зауваження до виконаної роботи, оцінку. 

    Та не всі учні якісно переглядають підготовлений мною навчальний матеріал. Особливо файли «Корисні поради», «Картка дефектів та шляхи їх усунення», «Інформаційні карти», «Картка нагадування». Адже саме там міститься чимало «виробничих секретів» з даної теми. Щоб перевірити якість засвоєного матеріалу, інколи до практичного виконання завдання, додаю обов’язкове виконання тестів (6 або 10 питань в залежності від об’єму навчальної інформації). Такі тестові завдання викладаю за допомогою спеціальної Інтернет-програми, що надає можливість автоматично перевіряти вірність їх виконання кожними учнем.  І зразу видно чи учень самостійно виконував практичні роботи та засвоїв навчальний матеріал чи при допомозі членів родини. Про результати тестів повідомляю електронною поштою або в телефонному режимі.

  Інколи про результати роботи учня та неякісне виконання роботи  доводиться інформувати батьків або членів родини. Як завжди це налаштовує учня на самостійну, якіснішу роботу в подальшому.   Наприклад, тестові завдання надаю так:

Тестові завдання до теми програми

« Приготування напівфабрикатів з м’яса та сільськогосподарської птиці»

Рекомендації. 

    Перед виконанням тестових завдань обов’язково повторіть навчальний матеріал викладений у додатках до уроків №№ 4-7.

№ з/п

Зміст тестового завдання

1

Яку температуру необхідно підтримувати в м’ясному цеху:

А) не вище 16 0С ;

Б) не вище 18 0С ;

В) не вище 20 0С .

2

Вкажіть вірний процес розморожування м’яса:

А) на повітрі або в електричному полі надвисокої частоти;

Б) на повітрі або у воді;

В) у воді з додаванням солі та оцту;

Г) у воді або в електричному полі надвисокої частоти. 

3

Який ніж необхідно використовувати при шпигуванні м’яса:

А) середній з кухарської трійки;

Б)  малий з кухарської трійки;

В) довгий з вузьким лезом.

4

З якого м’яса готують напівфабрикат «М'ясо смажене (ростбіф)»:

А) свинини;

Б) баранини;

В) телятини;

Г) яловичини.

5

З якого м’яса готують напівфабрикат «Гуляш»:

А) свинини та яловичини;

Б) баранини та свинини;

В) яловичини та баранини.

6

Вкажіть вірний порядок зберігання дрібношматкових напівфабрикатів:

А) У великих ємкостях товстим шаром протягом 12 годин при +6 0С;

Б) У не великих ємкостях  товщиною до15 см протягом 24 годин при температурі +6 0С;

В) У  ємкостях  товщиною не більше 5 см протягом 24 годин при температурі +6 0С.

ВИСНОВКИ

     Впровадження дистанційного навчання показало, що необхідно шукати нові форми викладання навчального матеріалу, мати «комп’ютерну» підготовку на належному рівні, як для майстрів виробничого навчання так і для учнів. Також мати в наявності комп’ютерну техніку та розроблений навчальний матеріал для самостійного навчання учнями, безперебійний зв’язок з Інтернетом. По іншому не можна якісно підготовити конкурентоспроможного фахівця і надати можливість легко конкурувати на ринку праці випускнику.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1.  Дистанційне навчання: плюси й мінуси. КПІ ім. Ігоря Сікорського – 

https //kpi.ua/805-9 

2. Переваги і недоліки дистанційного навчання – Освіта UA 

https //ru.osvita.ua/vnz/reports/adv/46958/ 

3. Переваги та недоліки дистанційного навчання - 

https //kerivnyk.info/pehevahy-ta-nedoliky-dustantsijnoho/navchannya 

   

 

 

 

 

 

7 коментарів:

  1. Дякуємо, пане Анатолію, за цікавий виклад матеріалу. Досить складна тема, на жаль актуальна, повністю погоджуюся з автором праці. Є багато суперечностей на сьогоднішній день, але потрібно чітко усвідомлювати свою "роль" педагога й учня. Завдяки співпраці буде досягнута ефективність дистанційного навчання. Але є ще ряд чинників, які не можна, не враховувати. Ми еволюціонуємо, а значить адаптуємося до сучасних умов-це процес тривалий, не легкий, новий у системі української освіти.

    ВідповістиВидалити
  2. Дякую, пане Анатолію, за цікаву статтю. Але на мою думку не можливо провести урок виробничого навчання дистанційно, з точки зору охорни прац!

    ВідповістиВидалити
  3. Тема статті дійсно актуальна. Для професійно-технічної освіти, в силу її специфічних особливостей, використання технологій дистанційного навчання значно ускладнено.Однак, за допомогою сучасних інформаційних технологій можна, як мінімум, опрацьовувати теоретичний матеріал. Дякую за цікаву статтю!

    ВідповістиВидалити
  4. Дякую, Анатолію Володимировичу, за цікаву, змістовну статтю. Погоджуюсь, дистанційне навчання дає учням можливість дозовано отримувати знання, але не всім. Більшості потрібна допомога батьків і майстрів. Бажаю успіхів.

    ВідповістиВидалити
  5. Дякую, пане Анатолію за змістовну статтю. Погоджуюся з автором допису, що пізнавальна мотивація є неодмінною умовою успішної професійної діяльності людини. Від мотивації учня залежить його успішність, глибина й міцність знань, бажання і здатність навчатися протягом усього життя. А це важливо, адже, згідно із сучасними дослідженнями, результати діяльності людини тільки на 20% залежать від інтелекту, а на 70-80% — від мотивації. Мотивації навчання учнів сприяє використання сучасних комп'ютерних технологій та інтерактивних моделей навчання. Бажаю успіхів!

    ВідповістиВидалити