ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ
ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
Мерещенко
Д.М.
Майстер виробничого навчання.
Регіональний центр професійної
освіти ім. О.С. Єгорова.
АНОТАЦІЯ
У сучасному світі
активно розвивається система дистанційного навчання в самих різних галузях
освіти. Тепер вже не є проблемою отримання повноцінної освіти практично в
будь-якій галузі, дистанційно в умовах браку часу. Але, як будь-яке інше
навчання, воно має як позитивні, так і негативні сторони. Попит на дистанційне
навчання особливо зріс, оскільки багато фахівців потребують підвищення
кваліфікації або перекваліфікації, але не мають достатньо часу, щоб пройти
повноцінне навчання за очною формою. Крім того, вартість дистанційного навчання
істотно нижче, а тому воно є чи не найбільш оптимальним методом освіти з цієї
точки зору.
Дійсно, в епоху формування та становлення інформаційного суспільства, яка характеризується як мінливістю навколишнього світу, так і зростаючою динамікою вказаних змін, особливої актуальності набувають питання всебічного розвитку особистості, самостійної, здатної приймати рішення, діяти активно, адаптуватися до змін та умов життя, постійно вдосконалюватися, розвиватися і навчатися. Саме цьому покликано сприяти дистанційне навчання. Його запровадження пов’язане з розвитком новітніх інформаційних і комунікаційних технологій, що змінюють характер і швидкість отримання та розповсюдження знань. Крім того, це зумовлено необхідністю реформування системи освіти з метою підвищення її якості, доступності та ефективності.
КЛЮЧОВІ
СЛОВА:
Інтерактивні технології, дистанційне навчання, зручність та переваги,
недоліки, учень, викладач.
ВСТУП
На сьогодні дистанційна освіта – поширене явище в багатьох країнах світу, до того ж його популярність зростає з кожним роком. Воно як інноваційна форма з’явилося на українському ринку освітніх послуг декілька років тому, але на сьогодні в умовах всесвітньої пандемії, набуває все більшої актуальності. Таким чином, дистанційне навчання являє собою новий, інноваційний підхід до навчання, який передбачає пріоритетність самостійної роботи учнів, залучення їх до активної пізнавальної діяльності, надання їм доступу до мультимедійних джерел та Інтернету. При цьому зменшується кількість аудиторних занять. Однак завдяки доступу до інтернет-технологій учень має змогу отримувати необхідну навчальну інформацію з інтернет-простору, користуватися за допомогою локальної мережі повнотекстовими електронними підручниками та навчальними посібниками. Для навігації навчальної діяльності розроблені стандартизовані електронні навчальнометодичні комплекси – посібники, у яких детально викладено інформацію щодо навчальної дисципліни, яка вивчається, та її ресурсної підтримки, завдяки системі електронної пошти учень має можливість онлайнового спілкування з викладачем, отримання консультацій тощо. У свою чергу, викладач за допомогою цієї системи може читати лекції, проводити консультації з написання контрольних, чи індивідуальних робіт, тестів, тощо, контролювати час, який учень присвятив вивченню предмета, здійснювати оцінку його знань. Для забезпечення ефективної взаємодії при дистанційному навчанні використовується ціла низка інструментів, до яких, зокрема, належать персональний комп’ютер, мобільний телефон, інтерактивні комп’ютерні програми, Інтернет, електронна пошта, телевізор. Виходячи з викладеного, система дистанційної освіти має включати наступні елементи: викладач, учень, телекомунікаційне середовище, програмне забезпечення, а також обов’язково активну самостійну роботу учня, звичайно під керівництвом викладача.
Технології,
що застосовуються в дистанційному навчанні.
Технології, що
застосовуються в дистанційному навчанні налічують три види.
Технологія перша – дистанційне навчання, яке проходить на основі
паперових і аудіо носіях. Сюди входять аудіо- та відеодиски,
навчально-методичні посібники, підручники та інше. Як правило, в даній формі
навчання зі студентом працює викладач, який і перевіряє роботи, надіслані
поштою, а також консультує і відповідає на питання по телефону. Крім того,
іноді проводяться заняття в спеціальних навчальних центрах.
Друга технологія – це дистанційне навчання за допомогою телевізора.
Так звана, телевізійного-супутникова технологія. Вона користується малим
попитом, оскільки є дорогою і складною.
І, нарешті, третя технологія – це дистанційне навчання за
допомогою інтернет-технологій. Інтернет-навчання користується все більшим
попитом і стає все більш актуальним, у міру щільного і повсюдного впровадження
Інтернету в наше життя. Дана технологія включає в себе всі вищеназвані форми в
різних пропорціях.
Зручність і переваги
дистанційного навчання перед іншими формами навчання.
·
Можливість
навчатися в будь-який час. Учень, який навчається дистанційно, може самостійно
вирішувати, коли і скільки часу протягом семестру йому приділяти на вивчення
матеріалу. Він будує для себе індивідуальний графік навчання.
·
Можливість
навчатися в своєму темпі. Учням дистанційно не потрібно турбуватися про те, що
вони відстануть від своїх одногрупників. Завжди можна повернутися до вивчення
більш складних питань, кілька разів подивитися відео-лекції, перечитати
переписку з викладачем, а вже відомі теми можна пропустити.
·
Можливість
навчатися в будь-якому місці. Учні можуть вчитися, не виходячи з дому. Щоб
приступити до навчання, необхідно мати комп'ютер з доступом в Інтернет.
Відсутність необхідності щодня відвідувати навчальний заклад – безсумнівний
плюс для учнів з обмеженими можливостями здоров'я, для проживаючих в
важкодоступних місцевостях.
·
Високі
результати навчання. Як показують дослідження американських вчених, результати
дистанційного навчання не поступаються або навіть перевершують результати
традиційних форм навчання. Більшу частину навчального матеріалу учень-дистанційник
вивчає самостійно. Це покращує запам'ятовування і розуміння пройдених тем, а
можливість відразу застосувати знання на практиці, на роботі допомагає
закріпити їх. Крім того, використання в процесі навчання новітніх технологій
робить його цікавішим.
·
Мобільність.
Зв'язок з викладачами, здійснюється різними способами: як on-line, так і
off-line.
·
Дистанційна
освіта дешевше. Якщо порівнювати навчання по окремо взятій спеціальності на
комерційній основі очно і дистанційно, то друге виявиться дешевше. Учню не
доводиться оплачувати дорогу, проживання.
·
Навчання
в спокійній обстановці. В учнів менше приводів для хвилювання перед зустріччю з
викладачами на заліках та іспитах.
·
Зручність
для викладача. Вчителі, майстри виробничого навчання, що займаються
педагогічною діяльністю дистанційно, можуть приділяти увагу учням і працювати,
перебуваючи, наприклад, на лікарняному.
·
Індивідуальний
підхід. При традиційному навчанні викладачеві, чи майстру виробничого навчання
досить важко приділити необхідну кількість уваги всім учням групи,
підлаштуватися під темп роботи кожного. Використання дистанційних технологій
підходить для організації індивідуального підходу.
Але, зрозуміло, поряд
з перевагами дистанційне навчання має і недоліки.
Прийнято вважати
однією з негативних сторін дистанційного навчання відсутність особистого
спілкування з викладачем, а також спілкування з іншими учнями. З іншого боку, в
даний час це вирішується досить просто – електронна пошта, телефон, програми
відео-конференцій. Іноді не обов'язково перебувати поряд, щоб мати можливість
спілкуватися особисто.
Наступним фактором,
як правило, вказують, необхідність у того, хто навчається мотивації, щоб
навчатися продуктивно без нагляду майстра виробничого навчання. І з цим
неможливо посперечатися. Але, в той же час, дистанційне навчання – це найчастіше
обдуманий і зважений крок, на який йде доросла людина. І це вже 80% необхідної
мотивації.
Ну і зрозуміло,
технічний аспект – учні не завжди можуть мати необхідне технічне обладнання:
комп'ютер або доступ в Інтернет.
І, тим не менш,
дистанційне навчання має великі перспективи, тому що виправдовує себе і є
дійсно зручним. Дане навчання користується великим попитом у жителів різних
країн. У ситуації, коли дістатися до місця навчання важко – надається
можливість навчатися дистанційно. Це також зручно в період лікарняного, чи в
період «пандемії». Дана форма навчання інноваційна, але вже зараз дистанційне
навчання набуває своїх послідовників.
Система дистанційного
навчання побудована з урахуванням всіх тонкощів і нюансів, щоб забезпечити
максимальну ефективність і користь навчання і в той же час, забезпечити
зручність її використання. Однак є спеціальності, опанування яких у
дистанційній формі складно уявити. Наприклад: автослюсаря, будівельника,
лікаря. На мою думку саме під час опанування цих і ще багатьох спеціальностей
неможливо в повному обсязі набути необхідних знань та навичок для оволодіння
даних професій. Лікар не зможе дистанційно провести операцію, автослюсар
відремонтувати автомобіль без практичних навичок. Тому, я вважаю, що майбутнє освіти – це поєднання традиційних форм навчання
з новими (дистанційними), так званою «змішаною» формою навчання.
ВИСНОВОК
Слід зазначити, що дистанційна освіта в Україні поки що не відповідає вимогам, які висуваються до інформаційного суспільства, і не забезпечує повноцінного входження України до міжнародного освітнього простору. Для забезпечення гідного місця дистанційного навчання у системі освіти України необхідно передусім створити глобальну комп’ютерну мережу освіти і науки, зокрема правової. Крім того, серед найважливіших проблем, які необхідно вирішити для успішного розвитку дистанційного навчання в Україні, треба назвати такі: створення якісних електронних навчальних комплексів із відповідних дисциплін; належне технічне забезпечення дистанційної освіти; підготовка висококваліфікованого персоналу, у тому числі відповідна підготовка викладачів і учнів до дистанційного навчання; розробка видів і методики проведення дистанційних практичних занять; розробка методики контролю та оцінювання знань при дистанційному навчанні; створення ефективних систем збереження і опрацювання значної кількості різнорідних повідомлень, компонування їх у зручному вигляді; забезпечення розвитку навчальних веб-ресурсів тощо.
Потрібно також розуміти, що не всі учні потенційно готові до дистанційного навчання. Дистанційна освіта ефективна для певної категорії учнів – свідомих, внутрішньо організованих, дисциплінованих, дорослих людей (здебільшого як друга освіта), які здатні самостійно працювати, маючи власну мотивацію. Тому одним із недоліків дистанційного навчання можна назвати пряму залежність результатів такого навчання від мотивації учня. Інший недолік пов’язаний з відсутністю очного спілкування між учасниками навчального процесу. Однак не слід забувати, що педагогічний процес – це процес взаємодії викладача і учня. У зв’язку з цим при дистанційному навчанні система “викладач-учень” повинна бути головною, а система “учень-ком’ютер” – додатковою, другорядною. Адже людина – істота суспільна, тому спілкування між викладачем і учнем має залишатися основним, фундаментальним елементом освітньої діяльності.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
1.
В. А. Трайнев, В. Ф. Гуркин, О. В.
Трайнев Дистанційне навчання та його
розвиток. Підручник для студентів / 2006;
2.
Освітній портал (Дистанційне навчання
його плюси та мінуси) / [Електронний ресурс]: http://www.osvita.org.ua/distance/articles/18/.
Дякую. Чудовий матеріал. У статті висвітлено переваги, недоліки дистанційного навчання. Розкрито технології, що застосовуються в дистанційному навчанні. Але на жаль, на мою думку, ми не можемо підготувати кваліфікованого автослюсаря, зварника чи верстатника за допомогою дистанційного навчання.
ВідповістиВидалитиПогоджуюсь з Вами, пане Дмитре, у тому, що дистанційна освіта в Україні ще недостатньо розвинена і не може у повній мірі замінити традиційну форму навчання. А особливо, коли мова іде про опанування таких професій, як будівельники, автослюсарі і т.д. Проте, сучасні реалії та світові тенденції розвитку освіти орієнтують нас до активного використання інформаційно-комунікаційних технологій, за допомогою яких, за доцільністю, можна частково впроваджувати елементи дистанційного навчання.
ВідповістиВидалити