Булкот Лілія Іванівна

 ВПРОВАДЖЕННЯ ЕЛЕМЕНТІВ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ.

Булкот Лілія Іванівна

Викладач англійської мови та зарубіжної літератури, спеціаліст

Регіональний центр професійної освіти імені О.С.Єгорова

АНОТАЦІЯ

У статті розглядаються та аналізуються основні елементи, переваги та недоліки дистанційної освіти, а також прогнозуються перспективи її розвитку в сучасній Україні.

    КЛЮЧОВІ СЛОВА: дистанційне навчання, Інтернет, інформаційні технології, форма навчання, он-лайн.

    Актуальність та постанова проблеми . Проаналізувати, наскільки вагомими є причини впровадження дистанційного навчання в наше повсякденне життя.

Останнім часом багато з нас почали задаватися питанням які ж переваги і недоліки дистанційного навчання. Причиною цьому став коронавірус. Однак і без цього дистанційне навчання розвивається бурхливими темпами з поширенням ролі Інтернету в нашому житті

Дистанційне навчання - новий освітній досвід, що з'явився в Україні зовсім недавно, але вже встиг отримати своє місце в педагогічному середовищі. Необхідність у такому методі навчання обумовлена різними факторами, серед яких можна назвати потребу в інтерактивній взаємодії здобувачів освіти і викладачів в процесі навчання, надання здобувачам освіти можливості самостійної роботи з освоєння досліджуваного матеріалу. І, звичайно ж, цей спосіб навчання дає можливість навчатися тим, хто в силу певних причин не може це робити в масових установах. Комп'ютеризація населення нашої країни, що почалася в 1997 році, дозволила дистанційній освіті реалізовуватися в сфері педагогічної практики [1, с. 34]. При використанні дистанційного навчання можуть використовуватися різні методи донесення навчальної методичної інформації до здобувачів освіти різних категорій (реферати та конспекти, інтерактивні лекції та семінари). Дистанційно нині можна отримати практично будь-які знання, починаючи від короткотермінових курсів і завершуючи вищою освітою, проте така форма навчання підходить далеко не всім і не у всіх випадках. Без навчання протягом усього життя у сучасному світі не обійтись, але час спеціалістів розписаний по хвилинах. Дистанційна освіта допомагає вирішити цю проблему з часом.

Досконаліша форма дистанційного навчання – це навчання на основі використання всесвітніх і локальних комп’ютерних мереж (Internet). Вона використовує переваги, що притаманні традиційним формам навчання, звільняючись від їхніх недоліків. Дистанційне навчання через Інтернет забезпечує постійний контакт та інтенсивний обмін інформацією між слухачем та викладачем (тьютором), хоча фізично їх можуть розділяти тисячі кілометрів. Інша перевага такої форми навчання – гнучкість, що дає змогу слухачеві самостійно планувати заняття, не відриваючись від роботи або ж не залишаючи свого місця проживання ін.

   Дистанційне навчання (Distance Learning, Distance Education) – це така форма організації освітнього процесу, основою якої є самостійна робота людини, яка навчається. Це дає змогу навчатися у зручний для людини час та у віддаленому від викладача місці (тому дистанційне). Названий тип навчання дає змогу отримати освіту широкому колу людей, які мають певні обмеження задля очного навчання: йдеться про працюючих, військовиків строкової служби, інвалідів, в’язнів та ін. Значна кількість людей має вікові обмеження, через що цю форму навчання інколи називають освітою дорослих (adult education). Іншими словами, дистанційне навчання передбачає таку організацію навчального процесу, коли студент навчається самостійно за розробленою викладачем програмою і віддалений від нього у просторі чи в часі, однак може вести діалог з ним за допомогою засобів телекомунікації [6].

 Навчання з переважною самостійною роботою відоме давно. У нашій країні воно називалося «заочним», на Заході – «кореспондентським», або «дистанційним» (The Distance Education and Training Council – існує з 1926 року) [2].

Ефективність самостійного навчання, більше, ніж інших форм освіти, залежить від способів надання навчальних матеріалів, контролювання роботи і контактування з викладачем. Тому, насамперед, розвиток цієї форми навчання був зумовлений упровадженням новітніх інформаційних технологій і засобів комунікації. Еволюція в цьому напрямку зумовила те, що в сучасному розумінні дистанційне навчання – це сучасна форма освіти, в якій інтегровані елементи всіх видів навчання (очного, вечірнього, заочного) на основі використання новітніх комп’ютерних і телекомунікаційних технологій.

Насамперед, дистанційна освіта – це відкрита система навчання, що передбачає активне спілкування між викладачем і студентом за допомогою сучасних технологій та мультимедіа. Ця форма навчання дає свободу вибору місця, часу та темпу навчання, завдяки Інтернету, який охоплює широкі шари суспільства та стає важливим фактором його розвитку. Слід зауважити, що дистанційне навчання не є антагоністичним щодо очної та заочної форм навчання. Воно природно інтегрується в ці системи, доповнюючи й розвиваючи їх, що сприяє створенню мобільного навчального середовища.

             Переваги та недоліки дистанційного навчання

1. Більша гнучкість

За допомогою програм дистанційного навчання учні та студенти можуть вибирати та проходити бажані курси з будь-якого місця за допомогою комп’ютера та підключення до Інтернету. 

    Більший відсоток тих, хто вступає на дистанційну освіту, насправді є людьми, які працюють. Дистанційне навчання дозволяє таким студентам та учням  знаходити зручний час для навчання, не заважаючи їх і без того напруженому графіку. Можна вчитися після роботи, серед ночі або у вихідні дні. Навчальні матеріали та інструкції насправді можна отримати в Інтернеті в будь-який час. Тож працюючі студенти можуть вчитися, заробляючи.  

    2. Відсутність поїздок на роботу та до школи

   Дистанційне навчання відбувається в Інтернеті, а це означає, що студентам та учням не потрібно витрачати гроші та час на поїздки до місця проведення занять та назад. Студенти можуть брати уроки та виконувати завдання, не виходячи з дому. 

   Більшість установ, які пропонують програми дистанційного навчання, читають лекції та викладають навчальні посібники за допомогою онлайн-відео конференцій.

  Це означає, що студентам та учням не потрібно застрявати в класі. Насправді можна насолоджуватися заняттями, не стаючи з дивана у вітальні, спальні чи знаходячись в саду. 

Рішення для відеоконференцій, такі як ezTalks Cloud Meeting, Google Classroom пропонують інноваційні дошки та параметри спільного використання екрану / файлів, що роблять заняття більш інтерактивними. Його повне HD відео і аудіо дублюють клас у реальному житті , що робить онлайн лекції більш значущими.   

3. Значна економія коштів

Вартість освітніх програм в Інтернеті, як правило, нижча порівняно з тими, що пропонуються в звичайних закладах. Проведення онлайн-курсу або програми також виключає витрати, пов’язані з поїздками на роботу, орендою квартири та / або отриманням харчування. 

Це означає, що дистанційне навчання є економічно вигідним варіантом як для учнів, так і для батьків. Окрім зручності проходження курсу вдома, студенти матимуть прекрасну можливість заощадити більше на навчанні.

4. Зручне навчання

Для більшості учнів повернення до класу досить залякує. Задавати запитання – може викликати сором’язливість у студентів. Але це не так з дистанційним навчанням. Дисциплінований та мотивований студент може вчитися у своєму власному темпі.  Інтернет-освіта поєднує використання навчальних посібників, матеріалів електронного навчання та сеансів відео конференцій для передачі знань студентам. Це означає, що учні з різними здібностями можуть мати можливість зрозуміти курс детально.  

Недоліки дистанційного навчання

1. Відсутність соціальної взаємодії 

Навчання в реальному закладі надає студентам можливість особисто зустрічатися та спілкуватися з людьми з різних місць. 

Дистанційне навчання обмежує студентів лише заняттями та навчальними матеріалами, що базуються на Інтернеті. Хоча студенти можуть взаємодіяти через чати, дискусійні дошки, електронні листи та / або програмне забезпечення для відеоконференцій, цей досвід не можна порівняти з традиційною школою.

2. Високі шанси відволікти увагу

   Без особистої взаємодії з викладачами та іншими студентами, тим, хто навчається в Інтернет-програмі, може бути важко відстежувати свої курсові роботи та завдання. 

   Це тому, що немає постійних нагадувань про очікувані завдання та / або терміни. Потрібно лише бути мотивованим і зосередженим, щоб мати змогу успішно пройти курс. 

   Отже, дистанційне навчання не може бути хорошим варіантом для студентів, які люблять відкладати на потім, або тих, хто не може дотримуватися термінів.

3. Складна технологія

   Будь-який студент або учень , який бажає вступити на програму дистанційного навчання, повинен інвестувати в цілий ряд обладнання, включаючи комп’ютер, веб-камеру та стабільне з’єднання з Інтернетом. 

  Між студентами та викладачами немає абсолютно ніякого фізичного контакту, оскільки інструкції доставляються через Інтернет. Ця надмірна залежність від технологій є головним недоліком дистанційного навчання. 

У разі будь-якої несправності програмного чи апаратного забезпечення навчальна сесія класу зупиниться, що може перервати процес навчання. Більше того, складний характер технології, що використовується в дистанційному навчанні, створює проблеми для студентів або учнів, які не є комп’ютерно та технічно підковані.

4. Сумнівна довіра до Інтернет-ступенів 

Незважаючи на свою зручність та доступність, дистанційне навчання для багатьох все ще не є найкращим варіантом через відсутність недостатньої якості викладачів. 

   Навіть коли викладачі мають повну кваліфікацію та досвід, їм може бути не комфортно викладати в Інтернеті. Дизайн та доставка кожного курсу сильно відрізняються. Іноді викладач може знайти мало часу, щоб поговорити про незначні деталі даної теми, які в іншому випадку важливі для того, щоб допомогти студентам краще зрозуміти дану концепцію. 

   Ці, а також безліч інших викликів, таких як відсутність належної оцінки, роблять довіру до дистанційного навчання сумнівною.

Висновок

Отже, ми розглянули, які переваги і недоліки дистанційного навчання. Незважаючи на свої численні недоліки, дистанційне навчання все ще забезпечує кращі варіанти навчання для студентів, які бажають насолоджуватися більшою зручністю та гнучкістю при вивченні курсу. 

Найбільшими перевагами дистанційної освіти є те, що вона дозволяє студентам  та учням отримати доступ до численних інструментів навчання, використовуючи мінімальні фінансові ресурси. Навчання в Інтернеті навіть стає більш інтерактивним за допомогою програмного забезпечення для  відеоконференцій. Це покращує здатність здобувати та зберігати знання з даного предмету. 

Однак дистанційна освіта обмежує соціальну взаємодію, передбачає використання складних технологій і негативно сприймається деякими роботодавцями. Будь-який студент чи учень, який бажає записатись на диплом або ступінь дистанційного навчання, повинен зважити його плюси і мінуси, щоб визначити, чи є це хорошим варіантом. 

                         Список використаної літератури

1. В. А. Трайнев, В. Ф. Гуркин, О. В. Трайнев Дистанційне навчання та його розвиток. Підручний для студентів / 2006;

 2. Освітній портал (Дистанційне навчання його плюси та мінуси) / [Електронний ресурс]: http://www.osvita.org.ua/distance/articles/18/.

3. Дмитренко П. В., Дистанційна освіта / П. В. Дмитренко, Ю. А. Пасічник. – К. : НПУ, 1999. – 25 с.

 4. Концепція діяльності Українського центру дистанційної освіти Національного технічного університету «Київський політехнічний інститут». – К. : КПІ, 2000. – 5 с.

7. Кремень В. Г. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати / В. Г Кремень – К. : Грамота, 2005. – 48 с.

          8. Шуневич Б. І. Дистанційна освіта : теорії індустріалізації викладання / Б. І. Шуневич //Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2002. – № 5. – С. 45–50.

         9.http://edu.minfin.gov.ua/LearningProcess/RemoteEducation/Pages/ Проблеми-впровадження-дистанційної-освіти-в-Україні.aspx

 

10 коментарів:

  1. Дякую, Ліліє Іванівно за дуже цікаву статтю. Дійсно, У зв’язку з пандемією COVID-19 ми були змушені перейти на дистанційну форму навчання. Онлайн-заняття мають свої плюси й мінуси, що були Вами добре охарактеризовано. Не зважаючи на плюси даного виду навчання, вважаю, що для наших учнів бракує живого спілкування з одногрупниками й викладачами та, найголовніше, - втрачається інтерес і мотивація до навчання.
    Бажаю творчих успіхів і натхнення!!!

    ВідповістиВидалити
  2. Дякую. Дуже актуальна тема, під час коронавірусу. Так ми втрачаємо живе спілкування з учнями, вони втрачають інтерес та мотивацію до навчання. Так дистанційне навчання має свої переваги, але поряд з ними стоять і недоліки. І їх незавжди ми можемо подолати. Дякую, бажаю творчих успіхів

    ВідповістиВидалити
  3. Дякую викладачу за змістовну та ґрунтовну статтю. Дійсно висвітлено актуальне питання. Бажаю творчого натхнення!

    ВідповістиВидалити
  4. Грунтовно досліджені переваги і недоліки дистанційного навчання дають змогу і автору, і нам ефективно організувати навчання учнів. Дякую!

    ВідповістиВидалити
  5. Одним з найважливіших факторів успішного дистанційного навчання є правильна мотивація учня. Велику частину часу онлайн-учень проводить в самостійному освоєнні матеріалу. Для цього необхідні концентрація уваги, наполегливість, бажання вчитися. Найголовніше в будь-якому навчальному процесі підтримання інтересу до предмета, який викладається.Завдання викладача – зробити матеріал максимально доступним. І в той же час цікавим, наочним і стимулюючим до розширення знань. Завжди більш виграшними є уроки ілюстровані і, ті, які спонукають учня до співтворчості, до пошуку. Перетворюють його не просто в поглинача готової інформації, а у дослідника, який сам відкриває закони, виробляє теорії, докопується до суті, тобто навчається самостійно.Значну роль у дистанційному навчанні відіграють батьки, які також мають мотивувати своїх дітей.Важливу роль набуває діалог між учителем і учнем, учителем і батьками. Як письмове, так і усне онлайн-спілкування. Потрібно, щоб учень та батьки отримували якісний зворотний зв'язок. Це додатково стимулює учнів. Дякую автору статті за розгорнутий аналіз переваг та недоліків дистанційного навчання.

    ВідповістиВидалити
  6. Дякую за цікаву статтю. Розглянуте питання є надзвичайно актуальним для сучасної системи освіти. Але на жаль наша країна має невисокий рівень комп’ютеризації суспільства та системи освіти зокрема.

    ВідповістиВидалити
  7. Дякую за цікаву та грунтовну статтю. Діцсно онлайн- заняття мають свої плюси та мінуси, що були Вами дуже добре охарактеризовані. Але учням потрібне живе спілкування з одногрупниками і викладачами. Дякую.

    ВідповістиВидалити
  8. Дякую Ліліє Іванівно за актуальну і змістовну статтю. Погоджуюсь з вами, що дистанційне навчання має ряд переваг: дозволяє в такий непростий час не відстати від програми, отримати доступ до навчання вдома в зручному форматі, переглядати відеоуроки, презентації, але лише тим учням, які є дисципліновані, вмотивовані, зосередженні і налаштовані на навчання. Всім іншим потрібна "допомога" батьків і керівників груп.
    Крім того, автор вірно зазначив, що одним з недоліків дистанційного навчання є відсутність техніки і технологій- комп'ютера, стабільного і швидкісного Інтернету. Дякую

    ВідповістиВидалити
  9. Не можна не погодитися з автором статті, що дистанційне навчання має багато недоліків. Але треба шукати і позитивні моиенти. А їх, дійсно, дуже багато. Багатьом учням навіть простіше навчатись самостійно, особливо це стосується відповідальних та налаштованих на навчання учнів. Вони можуть отримувати інформацію у зручний для них час, повертатися до матеріалу ще раз, не відволікатися на інші фактори, вибрати свій темп засвоєння знань.

    ВідповістиВидалити
  10. Позитивні моменти дистанційного навчання мають мотивувати та надихати і викладачів, і учнів. Згодна з недоліками, які вказав автор, але найбільшим недоліком дистанційного навчання, на мою думку, є низький рівень мотивації учнів.

    ВідповістиВидалити