«Впровадження елементів дистанційного навчання, переваги та недоліки»
Валентина Петрівна Токар
Регіональний
центр професійної освіти ім. О.С. Єгорова велику увагу приділяє впровадженню
дистанційної форми навчання, тому що основне завдання даного направлення –
усунути основні недоліки традиційних форм і методів навчання кваліфікованих
робітників та підвищити якість підготовки кваліфікованих кадрів із урахуванням
вимог роботодавців у рамках нових організаційно-відмінних форм навчання.
Дистанційна
освіта зручна тим, що дозволяє:
· Навчатися у відповідності до свого темпу, особистісних особливостей та
освітніх потреб.
· Здатність до навчання осіб, які проживають у віддалених важкодоступних
регіонах.
· Використовувати під час процесу навчання сучасні технології, тобто, паралельно
засвоювати навички, які згодом знадобляться під час роботи.
· Самостійно планувати час та розклад занять, а також перелік предметів, що
вивчаються.
· Навчатися у найбільш приємній та сприяючій продуктивності обстановці,
створюючи для себе сприятливу атмосферу.
Серед недоліків дистанційної освіти
можна виділити:
· Відсутність особистісного спілкування між викладачем та слухачем
(відбувається менш ефективна, без особистісна передача знань).
· «Теорізація» навчання (більш 50 % годин від фонду навчального часу-
практичне навчання).
· Необхідність наявності у слухача сильної особистісної мотивації, вміння
навчатися самостійно, без постійної підтримки та підштовхування з боку
викладача.
· Відсутність можливості негайного практичного застосування отриманих знань
із наступним обговоренням виниклих питань з викладачем і роз’яснення ситуації
на конкретних прикладах.
· Слухачі не завжди можуть забезпечити себе достатнім технічним обладнанням –
мати комп’ютер та постійний вихід у Інтернет.
Недоліки дистанційного навчання
1. "Освіта
через усе життя" - нова формула освіти, необхідність якої вимагає сучасна
цивілізація з її гуманізацією і демократизацією суспільних відносин, швидкою
зміною техніки і технологій. На сьогодні це можливо лише за умови впровадження сучасних
ідей і технологій освіти. Саме ця потужна науково-педагогічна база в сукупності
з сучасними розробками в галузі інформаційних засобів сприяє розвитку
дистанційного навчання.
2. ДОЛАЄМО
ВІДСТАНЬ, але… Домашня атмосфера не завжди сприяє ефективному навчанню та
запам’ятовуванню. Вас можуть відволікати домашні справи, діти. Це не дозволяє
достатньо сконцентруватися на занятті.
3. ЕКОНОМИМО
ЧАС, але… Учень може неефективно використати зекономлений час. Курс ДН вимагає
від учня уміння самостійно організовувати навчальний процес. Біля вас не буде
вчителя, який постійно контролюватиме виконання домашніх завдань. Дорогоцінний
час на заняттях не витрачається на перевірку домашніх завдань, натомість,
акцент під час заняття online робиться на мовну практику.
4. ЗБЕРІГАЄМО
ГРОШІ, але… Курс ДН вимагає хорошого технічного забезпечення: чим якіснішими
будуть комп’ютер, мікрофон та веб-камера, тим якіснішими будуть online-уроки
(ви будете краще чути і бачити вашого викладача). Проблема може виникати через
неякісний Інтернет: якщо зв’язок раптом зникне, ваше заняття припиниться через технічні
неполадки.
5. ЗРУЧНИЙ
РОЗРАХУНОК, але… Online-розрахунок здається дуже зручним, однак не заміняє живе
спілкування з менеджером. Система online- розрахунку може не спрацювати і ваші
гроші в кращому випадку вам повернуться і ви будете змушені всеодно витрачати
час на те, щоб дістатися до школи або банку для вчасної оплати заняття; в
гіршому випадку ваші гроші просто пропадуть – загубляться серед інших
віртуальних рахунків.
6. НОВІ ТЕХНОЛОГІЇ
– НОВІ МОЖЛИВОСТІ, але… Ви так само можете уточняти незрозумілі моменти з вашим
вчителем під час звичайних занять. Такі консультації є більш ефективними, ніж
прослуховування аудіозапису. Адже, під час повторного пояснення вчителем того
чи іншого матеріалу можуть виявлятися нові, невідомі раніше або забуті, правила
(граматичні, лексичні, синтаксичні тощо), які ви зможете уточнити, вивчити або
згадати.
7. ПЕРЕЇЖДЖАЄТЕ?
НАВЧАННЯ ПРОДОВЖУЄТЬСЯ, але… Учень використовуючи online-уроки з вчителем, до
якого встиг звикнути на звичайних заняттях, менше використовує переваги, які
дає мовне середовище. Адже, вчитель знає учня і розвиває в ньому навички, які
йому здаються найбільш важливими для учня. При цьому вчитель не відчуває
специфіки мовного середовища і таким чином не може ставити перед учнем тих
завдань, які будуть найкраще підходити для відповідного етапу життя і мовної
практики учня.
8. ВЕДЕМО
ПЕРЕГОВОРИ. Чимало компаній надає перевагу живому спілкуванню під час
проведення переговорів. Таким чином, курс дистанційного навчання по спецкурсу
підготовки до переговорів може бути не особливо ефективним, адже не дасть
можливості відчути атмосферу живого ділового спілкування.
9. НОВІ
ЛЮДИ, але… Дистанційне навчання об’єднує людей з різних куточків України та
світу. Це нові знайомства, що завжди весело і цікаво! Дистанційне навчання не
завжди ефективне для дітей. Адже, дітям важко висидіти ціле заняття (годину чи
більше) перед комп’ютером. Їм більше підходять традиційні заняття наживо і з
елементами гри.
10. ВИСНОВОК .Дистанційне
навчання є новим і досить специфічним методом. Перед тим, як розпочати заняття,
краще проконсультуватися з людьми, котрі вже
Як відзначають автори статей, безперечними перевагами дистанційного
навчання є:
1. Більш висока ефективність професійної підготовки в порівнянні з
вечірньою та заочними формами навчання при більш низькій вартості освітніх
послуг;
2. Скорочення термінів навчання;
3. Можливості паралельного навчання в інших зарубіжних вузах;
4. Незалежність студента від географічного розташування вузу.
Експерименти підтвердили що якість і структура навчальних курсів, так само
як і якість викладання при дистанційному навчанні часто набагато краще, ніж при
традиційних формах навчання. Нові електронні технології можуть не тільки
забезпечити активне залучення учнів у навчальний процес, але і дозволяють
керувати цим процесом на відміну від більшості традиційних навчальних
середовищ. Інтеграція звуку, руху, образу і тексту створює нову надзвичайно
багату за своїми можливостями навчальне середовище, з розвитком якої
збільшиться і ступінь залучення учнів у процес навчання. Інтерактивні
можливості використовуються в системі дистанційного навчання програм і систем
доставки інформації дозволяють налагодити і навіть стимулювати зворотний
зв'язок, забезпечити діалог і постійну підтримку, що є неможливим у більшості
традиційних систем навчання. Сучасні комп'ютерні телекомунікації здатні
забезпечити передачу знань та доступ до різноманітної навчальної інформації
нарівні, а іноді і набагато ефективніше, ніж традиційні засоби навчання.
Основні проблеми організації дистанційної форми навчання.
Ефективність дистанційного навчання безпосередньо залежить від тих
викладачів, хто веде роботу з учнями в Інтернет. Це повинні бути викладачі з
універсальною підготовкою: володіють сучасними педагогічними та інформаційними
технологіями, психологічно готові до роботи з учнями в новій навчально-пізнавальної
мережевому середовищі. Інша проблема – інфраструктура інформаційного
забезпечення студента в мережах. Питання про те, якою має бути структура і
композиція навчального матеріалу залишається відкритим. Поряд з цим ставиться
питання про умови доступу до курсів дистанційного навчання. Не вирішено так
само питання організації та проведення оцінки знань "дистанційних"
учнів. Для його вирішення необхідне створення нормативно-правової бази оцінки
знань учнів. Висновок. Говорячи про дистанційну форму освіти, слід говорити про
створення єдиного інформаційно-освітнього простору, куди слід включити всілякі
електронні джерела інформації (включаючи мережеві): віртуальні бібліотеки, бази
даних, консультаційні служби, електронні навчальні посібники, кіберкласи
професора Колимова.
У дистанційному навчанні слід розуміти наявність у системі вчителя,
підручника і учня. Ця взаємодія вчителя та учнів. Звідси випливає, що головним
при організації дистанційної форми навчання є створення електронних курсів,
розробка дидактичних основ дистанційного навчання, підготовка педагогів- координаторів.
Не слід ототожнювати дистанційну форму з заочною формою навчання, бо тут
передбачається постійний контакт з викладачем, з іншими учнями кіберкласса,
імітація всіх видів очного навчання, але специфічними формами.
Отже, потрібні теоретичні проробки, експериментальні перевірки, серйозні науково-дослідні
роботи. На жаль, те, що ми сьогодні бачимо в Інтернеті і в більшості своїй на
компакт-дисках, ніяк не відповідає елементарним педагогічним вимогам. Звідси
значущість проблеми, пов'язаної з розробкою самих курсів дистанційного навчання
та методикою їх використання для різних цілей базового, поглибленого,
додаткової освіти. Фактори і приклади наведені вище показують необхідність
створення і розширення дистанційної форми навчання в Україні. Це необхідно для
розвитку кваліфікованого, інтелектуального, високо професійного і просто
здорового суспільств
Поряд з класичними формами
навчання (денна, заочна), дистанційна
має чимало переваг, що забезпечує її затребуваність: доступність усім верствам
населення, зокрема і людям з особливими потребами, відсутність необхідності
відвідувати лекції і семінари, демократичний зв’язок «викладач – студент»,
комплексне програмне забезпечення, провідні освітні технології, індивідуальний
процес навчання, гнучкі консультації, незалежність студента від географічного
розташування вузу. Зважаючи на актуальність питання, фахівцями ДНПБ України ім.
В. О. Сухомлинського підготовлено рекомендаційний бібліографічний список
«Дистанційна освіта: сутність, переваги та перспективи впровадження», який
складається з чотирьох розділів:
І. Нормативно-правове забезпечення дистанційного навчання в Україні.
ІІ. Проблеми та перспективи формування системи дистанційної освіти в
Україні.
ІІІ. Провідні тенденції розвитку дистанційної форми навчання: зарубіжний досвід.
IV. Бібліографічні посібники з питань розвитку дистанційної освіти.
Cписок має наскрізну нумерацію.
«Нормативно-правове забезпечення дистанційного навчання в Україні» охоплює
відповідні чинні законодавчі та нормативні документи України, згруповані за
принципом верховенства права та абеткою назв. Хронологічні рамки дібраного
матеріалу розділу – 1998–2015 рр. Бібліографічні запис
Дистанційне навчання в чистому вигляді має ряд недоліків:
§ відсутність очного спілкування викладача і студента, а тому не забезпечується індивідуальний підхід у навчанні й вихованні;
§ студенти не завжди самодисципліновані, свідомі і
самостійні, як необхідно при дистанційному навчанні;
§ для постійного доступу до джерел інформації потрібна
гарна технічна оснащеність;
§ нестача практичних занять і відсутність постійного контролю.
Окрім того, є й інші проблеми на шляху розвитку дистанційної освіти,
що проявляються у відсутності чітко виражених цілей навчання й необхідних
початкових вимог до студента. Тому доцільним вважаємо використовувати засоби
дистанційного навчання при підготовці вчителів у формі змішаного навчання, яке
передбачає використання розподілених інформаційно-освітніх ресурсів в
стаціонарному навчанні із застосуванням елементів асинхронного й синхронного
дистанційного навчання. В умовах реформування освіти виникає потреба у перегляді
організації дистанційного навчання з метою відповідності його європейським
вимогам та розширення його можливостей, відкритості, мобільності, доступності.
Ефективними інструментами для вирішення означених вимог є хмарні технології.
Впровадження хмарних технологій і сервісів у освітній процес і поєднання з
традиційними класно-аудиторними способами навчання, реалізує змішане (гібридне)
навчання, яке є одним із перспективних напрямків розвитку навчання у світі і
поєднує переваги електронного і традиційного навчання. До переваг електронного
навчання відносять гнучкість, індивідуалізацію, інтерактивність, адаптивність.
Сильними сторонами традиційної очної форми навчання є, перш за все,
емоційна складова особистісного спілкування. Процес же комбінування викладачем
різних технологій в один інтегрований навчальний блок дозволяє реалізовувати
індивідуальний та особистісно-орієнтований підходи.
Викладачі використовують платформу для організації змішаного навчання під
назвою Google Classroom як ефективний засіб реалізації очного та дистанційного
навчання при проведенні аудиторних занять, в самостійній та в індивідуальній
роботі студентів. Платформа пов’язує інші додатки Google Документи, Google Таблиці, Google Презентації,
Google Диск, Google Пошту, Google Форми, Google Календар та ін., цим самим
допомагаючи створювати і впорядковувати завдання, виставляти оцінки,
коментувати і організовувати ефективне спілкування із студентами в режимі
реального часу.
Функціональність платформи є інтуїтивно зрозумілою. Її використання на
практиці дозволяє реалізувати такі можливості:
- створення окремих курсів (класів) з навчальної дисципліни або для кожної
окремо взятої групи студентів;
- створення індивідуальних оголошень для окремого студента або загальних
для однієї або відразу декількох груп;
- створення завдань з можливістю прикріплення посилань, мультимедійного
контенту (у тому числі з сервісу YouTube та без зайвої реклами), різних типів
файлів, а також створення і зберігання файлів на Google Диску;
- планування індивідуального/загального завдання на конкретну дату, час;
- встановлення термінів складання кожного конкретного завдання з точністю
до хвилини (після цього у викладача та студентів у Google Календарі з’являються
відповідні записи і нагадування про невиконане завдання);
- графа виставлення оцінок за виконані завдання з гнучкою шкалою оцінювання
для кожного конкретного завдання;
- можливість «повернути» виконане не повністю завдання із приватним
зазначенням суті помилки;
- можливість редагування і коментування зданих студентами завдань з
динамічним відображенням правок в режимі реального часу.
Студенти з цікавістю користуються цією платформою, додатки якої легко встановлюються на операційні системи Android, IOS, що робить її досить мобільною і дозволяє в реальному часі бачити усі події, які відбуваються в навчальній дисципліні. Постійне відображення рейтингу студентів, стимулює до виконання завдань з дисциплін, опрацювання лекційного матеріалу та представлення ними власних суджень з відповідних тем. Також платформа дозволяє залучати батьків (опікунів) для того, щоб вони бачили результати навчальних досягнень своїх дітей, що робить систему прозорою для учасників освітнього процесу. Впровадження в освітній процес хмарних технологій, сучасних методів навчання та поєднання їх із традиційними формами навчання, значно підвищує його якість, робить його більш гнучким, стимулює студентів до систематичної самостійної роботи.
Дистанційне навчання- це форма подачі інформації від учителя до учня,та від учня до учителя інформаційно-комунікаційні технології (комп’ютер, телефон, соц.мережі).
Дякую за цікавий матеріал! Хочу ще додати, що організувати якісне навчання з використанням цифрових технологій, комунікувати з учнями на відстані, надихати та мотивувати їх до навчання, допомагати батькам - це ті навички, якими володіють освітяни.
ВідповістиВидалити