ВПРОВАДЖЕННЯ ЕЛЕМЕНТІВ
ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ: ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ
Павловська
Альона Євгенівна
практичний психолог
Регіонального
центру професійної освіти ім. О.С. Єгорова
Анотація: Щороку людство
невпинно розвивається, посилюючи свій потенціал. Досвід 2020 року в умовах
пандемії COVID-19 став надзвичайним і відкрив ресурси для переосмислення в усіх
сферах суспільного життя. У статті розглянуто практичні кроки реалізації та впровадження дистанційного навчання з використанням електронних
засобів комунікації в закладах ПТНЗ,Ключові слова: дистанційне навчання, переваги, недоліки, здобувачі освіти, Інтернет, дистанційні освітні технології.
У період карантину, який встановлено в країні у зв'язку з поширенням загрози захворювання коронавірусом, зростає роль працівників психологічної служби в системі освіти щодо збереження психологічного і соціального здоров'я здобувачів освіти. Адже встановлення довготривалого терміну перебування вдома та рекомендованої Міністерством охорони здоров'я України самоізоляції з обмеженими ресурсами, зниженою активністю та соціальними контактами може вплинути на психічне самопочуття.
Ще однією проблемою залишається те, що велика кількість дітей та підлітків у цей час опинилися вдома без догляду дорослих. Тому що дехто з батьків продовжує працювати на робочих місцях у зв'язку з відсутністю можливості для віддаленого (дистанційного) виконання посадових обов'язків. Через це збільшується вразливість дітей до соціальних ризиків, особливо в мережі Інтернет, зокрема під час використання соціальних мереж. Водночас психологічної підтримки потребують батьки й педагогічні працівники, адже події, що відбуваються в країні через поширення захворювання коронавірусом, можуть спричиняти загострення емоційно-нестабільного стану або зниження рівня стресостійкості. Дорослий, який відчуває невпевненість або знаходиться в стані паніки, не тільки не зможе допомоги, а ще й буде «токсичним» для дитини, поширюючи стан емоційної нестабільності та вражаючи психіку оточуючих.
Загальні джерела стресу в цей період включають: зниження основних видів діяльності, зменшення сенсорних стимулів та соціального залучення; фінансове напруження від неможливості працювати; відсутність доступу до типових стратегій подолання стресу, таких як відвідування спортзалу, гуртків тощо. Саме тому важливими завданнями в роботі працівників психологічної служби із учасниками освітнього процесу, в першу чергу, із здобувачами освіти в період карантину та самоізоляції є:
- зниження рівня тривоги, страхів, паніки;
- підвищення рівня стресостійкості та підтримка емоційної рівноваги;
-запобігання соціальним ризиками серед дітей та підлітків, які перебувають вдома без догляду дорослих.
В умовах карантину практичні психологи та соціальні педагоги закладів освіти ефективно працюють дистанційно:
– інформують про проведення (онлайн) тематичних психологічних вебінарів, конференцій, тощо;
– організовують проведення (онлайн) групових або індивідуальних консультацій для батьків, педагогів (тематичних або за запитом);
– систематично викладають просвітницьку інформацію для батьків на сайті закладу;
– здійснюють систематичну комунікацію з батьками та педагогічним колективом в соцмережах й інших групах;
– рекомендують доступні для самостійного застосування батьками методики щодо зниження рівня тривожності дітей, вправи з психогімнастики, кінезіології, рухливі, розвивальні ігри тощо;
– інформують про літературу та художні фільми (мультфільми) для спільного перегляду батьків і підлітків (дітей);
– рекомендують батькам, педагогам книги щодо підвищення рівня їх педагогічної компетенції.
Згідно методичних рекомендацій для практичних психологів та соціальних педагогів з питань організації діяльності під час карантину психологом закладу адаптовано та визначено пріоритетні напрями роботи.
В адаптований план роботи включені тільки ті форми роботи, які мають на меті формування навичок безпечної поведінки та можуть бути проведені з цільовими групами в форматі кінолекторію чи відео-практикуму/онлайн-практикуму з обов’язковою рефлексією від учасників освітнього процесу за результатами заняття. Орієнтовна тематика: «Вплив зміни форми роботи на зниження рівня тривоги та емоційного стану», «Як не піддатися загальній паніці під час карантину», «Вплив засобів масової інформації на психіку підлітків», «Як зберігати спокій», «Безпечне перебування в соцмережах під час карантину», «Критичне сприйняття інформації в інтернеті», «Як зробити перебування вдома цікавим та корисним для дітей та батьків», «Рекомендації для учасників освітнього процесу щодо заходів безпеки проти коронавірусу», «Як навчитися опановувати себе та керувати своїми емоціями» тощо.
Індивідуальний план самоосвіти фахівця психологічної служби під час карантину має сприяти інтелектуальному розвитку, підвищенню фахової компетентності, власного професійного рівня та кваліфікації для подальшого надання психологічної підтримки всім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань системи освіти. Це спосіб здобути знання в нових реаліях.
Дистанційне навчання докорінно відрізняється від традиційних форм навчання. При розгляді дистанційного навчання як діяльності, опосередкованої комп'ютерними технологіями, треба відзначити, що вона характеризується низкою психологічних особливостей в порівнянні з традиційними формами навчання.
Використання комп'ютерних технологій в дистанційній освіті учнів, дозволяє удосконалювати пізнавальні процеси. Введення дистанційної освіти принципово змінює рольові позиції викладач - учень. При традиційній формі навчання викладач виступає як інтерпретатор знань. З розширенням освітнього простору функцію інтерпретації знань приймає на себе учень, а викладач виступає координатором цих знань. Він консультує здобувачів освіти, спрямовує роботу пізнавальних процесів учнів, бере на себе функції супроводу професійного становлення.
Впровадження дистанційного професійного навчання наразі активно вивчається всіма ланками професійно-технічної освіти. Про це свідчать результати вивчення стану організаційно-педагогічного і методичного забезпечення дистанційного професійного навчання, які свідчать про те, що 28,8%усіх опитаних педагогів (майже 3500респондентів з усіх регіонів України) має позитивний досвід використання дистанційного навчання або його елементів, ще 28,3% педагогів вважають дистанційне професійне навчання перспективним, а 6,6% педагогів професійно-технічних навчальних закладів (ПТНЗ) систематично використовують дистанційне навчання чи його елементи у своїй педагогічній практиці.
Отже в цілому, основними відмінностями та превагами дистанційного навчання від традиційних форм навчання є:
- Можливість займатися в зручний для себе час, у зручному місці і темпі. Нерегламентований відрізок часу для освоєння дисципліни.
- Паралельне з професійною діяльністю навчання, тобто без відриву від виробництва.
- Можливість звернення до багатьох джерел навчальної інформації (електронним бібліотекам, банкам даних, базам знань і т.п.). Спілкування через мережу Інтернет та за допомогою електронної пошти, один з одним і з викладачами.
- Концентрований уявлення навчальної інформації та мульті доступ до неї підвищує ефективність засвоєння матеріалу.
- Використання в освітньому процесі новітніх досягнень інформаційних і телекомунікаційних технологій, що навчає і роботі з ними.
- Рівні можливості одержання освіти незалежно від місця проживання, стану здоров'я, елітарності і матеріальної забезпеченості учня.
- Експорт та імпорт світових досягнень на ринку освітніх послуг.
- Дистанційне навчання розширює і оновлює роль викладача, який повинен координувати пізнавальний процес, постійно удосконалити викладаються ним курси, підвищувати творчу активність і кваліфікацію відповідно до нововведень і інновацій.
- Позитивний вплив надає дистанційна освіта і на здобувачів освіти, підвищуючи творчий і інтелектуальний потенціал за рахунок самоорганізації, прагнення до знань, уміння взаємодіяти з комп'ютерною технікою і самостійно приймати відповідальні рішення.
Таким чином, на сучасному рівні інформатизації українського суспільства та на даному етапі розвитку систем відкритої освіти дистанційне навчання стає важливою складовою освітнього процесу професійно-технічного навчального закладу. Висока адаптивність та модульність сучасних систем дистанційного навчання дають змогу педагогам реалізувати широкий спектр освітніх запитів учнів. Однак труднощі, що виникають при опануванні специфікою навчального процесу з використанням систем дистанційного навчання, недостатній досвід освітян у використанні ІТ-технологій, а головне - низький рівень та якість матеріального забезпечення професійної освіти - є стримуючими чинниками на шляху до повного впровадження дистанційної професійної освіти.
СПИСОК
ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Дистанційне навчання: плюси й мінуси. КПІ ім. Ігоря
Сікорського https://kpi.ua/805-93. Переваги і недоліки дистанційного навчання – Освіта UA https://ru.osvita.ua/vnz/reports/adv/46958/
4. Переваги та недоліки дистанційного навчання - https://kerivnyk.info/pehevahy-ta-nedoliky-dustantsijnoho/navchannya
Дякуємо, пані Альоно, за змістовну статтю. Під час дистанційного навчання педагоги роблять усе для того, щоб учні якісно засвоїли навчальний матеріал і вчасно виконували домашні завдання. Однак в умовах карантину не менш актуальною залишається і виховна робота.
ВідповістиВидалитиДякуємо за корисний та змістовний матеріал! Дистанційне навчання - це нова форма освіти, націлена не тільки на формування знань, навичок і вмінь у певній галузі, але і на формування особистих якостей учнів: дисциплінованості, самостійності, відповідальності, співпраці.
ВідповістиВидалити